Ceci est une ancienne révision du document !
Valentin Purrey is the most important french maker of steam trucks and steam busses.
He was born in 1861. He works like engineer in Barcelone (Spain) and built in 1887 (he was 26 years old only) his first steam tramway. He came back in Bordeaux (France) to create his own company.
First prototype of steam truck was made during year 1900 and sugar company was interested. This company did place an order for 34 vehicles in 1902 !
Between 1900 and 1910, Purrey is almost only builder for trucks with more than 5 tons of loading.
But after 1910, oil truck concurrency is more and more hard. Purrey is bought by Exshaw en 1915. The last Purrey truck was built in 1931.
Coachworks were made by Purrey.
Thoe simutrans models are painted with historical pictures.
- goods : cover truck from Say company
- cooled goods : truck with insulated coachwork for ice transportation used by the company “société des glacières de Paris” and “société des glacières de Boulogne sur Seine”.
- pétrole :first truck for french “Deutsch” refinery (later french branch of “shell”, yes, a steam truck for an oil company !
- liquide alimentaire : truck called “la nourrice”, used beetween 1906 and 1970 by army for drinkable water supply
- vrac : reproduction d'un camion à bennes mobiles, utilisé notamment pour les travaux de construction du métropolitain parisien
- acier : reproduction d'un porte-fer de la société Daniel de Compiègne
- bois : reproduction d'un chargement de bois de la société Le Moal de Guigamp
- céréales : reproduction d'un simple camion plateau avec chargement de sacs de céréales
- voiture : reproduction d'une livraison de caisse de tramway à impériale
- omnibus : un des multiples autobus Purrey produits, basé sur le camion.
- postal : un camion Purrey type fourgon, aux couleurs du journal “le matin”
source : “ces étonnants véhicules à vapeur”, écrit par Lucien Chanuc aux éditions de l'Ormet, ISBN 2-906575-25-9
Données techniques dans Simutrans :
véhicule | vitesse | puissance | couple | capacité | poids | énergie | disponibilité |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Purrey omnibus | 20 km/h | 22 kW | 90 | 20 passagers | 12 t | charbon | 1900 - 1931 |
Purrey fourgon “Le Matin” | 20 km/h | 22 kW | 90 | 20 sacs de courrier | 12 t | charbon | 1900 - 1931 |
Purrey baché raffinerie “Say” | 20 km/h | 22 kW | 150 | 8 t de biens à la pièce | 10 t | charbon | 1900 - 1931 |
remorque bachée “Say” | 20 km/h | NA | NA | 5 t de biens à la pièce | 1 t | NA | 1900 - 1931 |
Purrey isotherme Sté des glacières | 20 km/h | 22 kW | 110 | 6 t de biens réfrigérés | 12 t | charbon | 1900 - 1931 |
Purrey “Le Moal” | 20 km/h | 22 kW | 100 | 6 t de bois | 10 t | charbon | 1900 - 1931 |
Purrey “Daniel” | 20 km/h | 22 kW | 100 | 6 t d'acier | 10 t | charbon | 1900 - 1931 |
Purrey à bennes amovibles “métropolitain” | 20 km/h | 22 kW | 125 | 5 t de charbon | 10 t | charbon | 1900 - 1931 |
remorque à benne amovible | 20 km/h | NA | NA | 4 t de charbon | 2 t | NA | 1900 - 1931 |
Purrey pour sacs de céréales | 20 km/h | 22 kW | 105 | 7 t de céréales | 10 t | charbon | 1900 - 1931 |
Purrey raffinerie “Deutsch” | 20 km/h | 22 kW | 100 | 6 m3 de pétrole | 10 t | charbon | 1900 - 1931 |
Purrey “la nourrice” | 20 km/h | 22 kW | 145 | 5 m3 de lait | 12 t | charbon | 1900 - 1931 |
remorque à benne amovible | 20 km/h | NA | NA | 6 m3 de lait | 2 t | NA | 1900 - 1931 |
Purrey pour transport d'omnibus | 20 km/h | 22 kW | 90 | 2 voitures | 10 t | charbon | 1900 - 1931 |
retour à la page transport de marchandises par la route
retour à la page transport de passagers et courrier par la route